piše: Wollfy Krašić

Značenje nadbiskupa Stepinca za hrvatske političke emigrante

10. veljače 2025. u 7:51

Potrebno za čitanje: 5 min

Wollfy Krašić

Kolumne

FOTO: Privatni album

Iako postoji opsežna znanstvena i publicistička literatura o nadbiskupu Stepincu, ona jedva da se dotiče njegovog značenja za hrvatske političke izbjeglice, koje su bile raštrkane diljem zapadne Europe i u nekim prekomorskim zemljama u godinama nakon završetka Drugog svjetskog rata, bježeći pred represijom novouspostavljenih jugoslavenskih komunističkih vlasti.

Tko su bili hrvatski politički emigranti između Zapada i Istoka?

Hrvatska antijugoslavenska politička emigracija nije mogla znatnije ugroziti jugoslavenski komunistički režim, kako zbog vlastitih slabosti, tako i zbog nedostatka partnera za takav pothvat. Naime, jugoslavenska komunistička vlast brutalnim je metodama uništavala bilo kakvu opoziciju u domovini, a oba hladnoratovska bloka – Zapad na čelu sa SAD-om i Istok na čelu sa Sovjetskim Savezom – podržavala […]

Za njih je nadbiskup Stepinac bio simbol hrvatskog otpora jugoslavenskim komunističkim vlastima. Nadalje, zbog progona kojemu je bio izvrgnut, postao je simbol i patnje njihovih sunarodnjaka u domovini, kao i njihove, izbjegličke patnje, koja je bila posljedica i prisilnog rastanka s domovinom i teških životnih okolnosti s kojima su se suočavali u izbjegličkim logorima u zapadnoj Europi te prekomorskim zemljama u koje su odselili nakon nekog vremena. Nadalje, Stepinac i Katolička crkva u domovini bili su simboli s kojima su se izbjegli Hrvatima mogli pojaviti, s kojima su mogli nastupiti pred državnim dužnosnicima, političarima, intelektualcima, novinarima, vjerskim vođama i javnošću na Zapadu.

Naime, velik dio hrvatskih političkih emigranata bio je na različite načine angažiran u režimu Nezavisne Države Hrvatske (NDH) tijekom rata, čiji predvodnici nisu mogli biti relevantni akteri u pokušajima pridobivanja podrške na Zapadu. Uz to, beogradski je režim neopravdano sve spomenute Hrvate nastojao diskreditirati kao fašiste i ratne zločince. K tome, u izbjeglištvu su završili mnogi članovi i simpatizeri demokratski i pacifistički orijentirane Hrvatske seljačke stranke (HSS), budući da su komunističke vlasti raznim represivnim metodama onemogućile njeno djelovanje u zemlji. Pozivanjem na neraskidivu povezanost katolicizma i hrvatstva, što je posebno vidljivo bilo utjelovljeno u osobi nadbiskupa Stepinca, hrvatskim političkim emigrantima otvarala se mogućnost za suradnju s drugim, u prvom redu katoličkim, izbjegličkim skupinama iz Europe, u čijim su domovinama uspostavljeni komunistički režimi. Uz potonje, a još i važnije, katoličkim institucijama, klerom i vjernicima u državama u koje su emigrirali.

Iako je poslijeratna hrvatska politička emigracija bila snažno antikomunistički nastrojena, nije bila jedinstvena ni u programatskom ni u organizacijskom smislu, a trend podvajanja snažio je s protekom vremena. Međutim, nadbiskup Stepinac bio je figura o kojoj su razjedinjeni hrvatski politički emigranti imali načelno isto stajalište, pa je Stepinac u potonjem kontekstu djelovao kao kohezivni faktor na njih.

Glas sv. Antuna bio je jedan od prvih časopisa kojega su pokrenuli hrvatski politički emigranti, a izlazio je u Argentini od 1947. do 1955. godine. Budući da je imao nestranački i snažan katolički karakter, niz tekstova objavljenih na njegovim stranicama idu u prilog prethodno iznesenim tvrdnjama te predstavljaju nezaobilazan izvor za temu koja je istaknuta u naslovu ovoga teksta.

Rim: Hrvatska zajednica proslavila Stepinčevo

U Hrvatskoj crkvi sv. Jeronima u Rimu, hrvatska rimska zajednica u subotu je proslavila blagdan bl. Alojzija Stepinca, biskupa i mučenika. Na svečanom euharistijskom slavlju koje je predslavio kard. Luis Antonio Gokim Tagle, pro-prefekt Dikasterija za evangelizaciju, koncelebrirali su mons. Giorgio Lingua, apostolski nuncij u Republici Hrvatskoj te mons. Petar Palić, mostarsko-duvanjski biskup. Također koncelebriralo […]

Antikomunistički i antijugoslavenski orijentirani Hrvati doživjeli su politički i vojnički poraz u svibnju 1945. godine, a svijet je priznao novu jugoslavensku državu, s komunističkim poretkom. No, za poražene Hrvate Stepinac je bio figura i simbol oko koje su se mogli okupljati u novom, poslijeratnom svijetu. Stepinac je, s jedne strane nedvojbeno zastupao potrebu stvaranja samostalne hrvatske države, a s druge strane, snažno je osuđivao nacistički rasizam i progone koje je provodio ustaški režim po rasnoj, nacionalnoj i vjerskoj osnovi. Zbog snažne podrške koju je zadobio diljem zapadnog svijeta nakon što je osuđen na montiranom procesu u listopadu 1946. godine, dio izbjeglih Hrvata smatrao je da bi preko Stepinca ideja hrvatske državne samostalnosti mogla biti prihvaćena na Zapadu. Naime, pred njihovim očima odvijao se globalni sukob kršćanstva i komunizma, a Stepinac je bio jedan od prvaka u apokaliptičnoj borbi Zapada i Istoka.

Potonje tvrdnje ogledaju se, među ostalim, i u članku koji je u Glasu sv. Antuna objavljen povodom Stepinčevog 50. rođendana. U njemu je navedeno da je to prilika da se Hrvati sjete „najvećeg živućeg Hrvata i njegove žrtve, koju on svjesno doprinosi za afirmaciju osnovnih vrijednosti, koje su dandanas ugrožene i u okviru kojih on otkupljuje i slobodu zarobljene Hrvatske“. Za Stepinca se dalje tvrdi da je on trenutačno jedna od najpoznatijih svjetskih osoba i da je postao „glavnim duhovnim simbolom u borbi cijelog Zapada, cijelog kulturnoga svijeta protiv komunističkog barbarstva“. U tekstu koji je objavljen povodom druge godišnjice presude protiv Stepinca, piše da je on nastupio u trenucima kada su „neprijatelji Hrvatske“ mislili da su ju i politički i moralno uništili pred svjetskom javnošću te iznio hrvatsko pitanje kao „religiozni i moralni problem pred savjest cjelokupnoga civiliziranog čovječanstva“. Potom se zaključuje: „Hrvatska je pak Stepinčevim otporom moralno i duhovno opet našla sebe. Stepinac je njezinu borbu ponovno stavio na etičku bazu.“ Poistovjećivanje Stepinca i cijelog progonjenog dijela hrvatskog naroda – u domovini i izbjeglištvu – ogleda se i u sljedećim rečenicama: „Stepinac je simbol Hrvatske, koja pati! Hrvatski iseljenici, ponosite se njim!“.

Međutim, Stepinac je i u užem, hrvatskom okviru, bio idealna osoba pod čijim će duhovnim vodstvom doći izdizanja hrvatskog naroda iz ponora, u kojega je upao tijekom Drugog svjetskog rata. Naime, upravo je on dizao glas protiv svih totalitarnih režima i pokreta, braneći pored hrvatskih nacionalnih prava, i osobna prava svakog čovjek. K tome, smatralo se da bi na temelju Stepinčevog duhovnog i moralnog autoriteta došlo i do nacionalne pomirbe, odnosno da nadbiskup Stepinac prvi ne bi dozvolio osvetu nad onima „koje su komunisti bili zaveli“, te da bi za takve „osim, ako nisu napravili zlodjela“, tražio zaštitu i milosrđe.

Hrvati iz Salzburga proslavili Stepinčevo

Hrvatska katolička župa u Salzburgu proslavila je u nedjelju svetkovinu svog nebeskog zaštitnika – bl. Alojzija Stepinca. Misno slavlje predvodio je vlč. Zlatko Pavetić, župnik župe Dobrog Pastira u Brestju. U koncelebraciji su, uz tamošnjeg župnika fra Zlatka Špehara, sudjelovali i p. Aleksa Palavrić te vlč. Ivan Čirko. Misno slavlje u prepunoj crkvi sv. Andrije […]

Stepinac je imao kvalitete koje u očima dijela hrvatskih političkih emigranata dva domovinska, a zatim emigrantska lidera – nisu posjedovala. Radilo se o Vladku Mačeku, predsjedniku HSS-a, te Anti Paveliću, vođi ustaškog pokreta i poglavniku NDH. Maček je i nakon završetka Drugog svjetskog rata ostao na poziciji potrebe ostanka hrvatskih zemalja u stanovitoj jugoslavenskoj zajednici, a nakon očekivane propasti komunističkog režima, što je bilo neprihvatljivo državotvorno orijentiranim Hrvatima u emigraciji, među kojima nije manjkalo ni HSS-ovaca. Pavelića je pak dio političkih emigranata smatrao neprikladnim za daljnje predvođenje hrvatske oslobodilačke borbe zbog više razloga: savezništva s gubitničkom stranom u ratu, progona i masovnih zločina koje je provodio ustaški režim kojem je bio na čelu, kao i katastrofalne propasti NDH u kojoj su stradali brojni zarobljeni vojnici i civili, u događaju koji je poznat kao Bleiburška tragedija i Križni put hrvatskog naroda. Dok je Pavelić napustio, kako se kasnije pisalo „vojsku i narod“, Stepinac je ostao sa svojim narodom i pod prijetnjom zatvora i smrti. Opisivanje potonje situacije vidljivo je primjerice u pjesmi koju je pod pseudonimom Ante Planika objavio urednik Glasa sv. Antuna, Ivo Lendić, a čiji je naslov „Lepoglavski patnik“. Dio stihova kaže: „Jer on je svjesno popio kalež i prinio svoju žrtvu! / On je kao div prihvatio bol i borbu do raspeća. / I kad je Hrvatsku ostavio svatko izranjenu, polumrtvu, / On je pod križ Njen postavio svoja pleća.“

Lik nadbiskupa Stepinca bio je, osim na stranicama raznih časopisa, prisutan u javnom prostoru hrvatskih izbjegličkih zajednica i kroz razne manifestacije, a o kojima je izvještavao Glas sv. Antuna. Tako je u listopadu 1947. godine u Buenos Airesu, u dvorani Višeg savjeta Katoličke akcije, održana priredba povodom prve godišnjice donošenja presude protiv nadbiskupa Stepinca, koju su organizirala hrvatska društva s gospođama Argentinkama iz Savjeta. Pored brojnih hrvatskih svećenika, redovnika i časnih sestara, sudjelovali su Hrvati izbjeglice, kao i oni iz ranijih iseljeničkih valova, ali i izaslanici drugih izbjegličkih skupina – Bjelorusa, Ukrajinaca, Čeha, Slovaka, Litvanaca, Slovenaca, Austrijanaca i Madžara.

Glavni govor, odnosno predavanje, održao je hrvatski svećenik Dragutin Kamber, o položaju katolika pod komunističkom vlasti u Europi s naglaskom na lik i djelo nadbiskupa Stepinca. Nekoliko dana kasnije za Stepinca je misu služio komisar hrvatskih franjevaca Latinske Amerike o. fra Stjepan Rade u bazilici San Nicolas de Bari u Santa Feu, a propovijed je održao vjerojatno najpoznatiji hrvatski misionar u Argentini – fra Blaž Štefanić.

Komunistički sudski progon nadbiskupa Stepinca papa Pio XII. nazvao je „žalosnim procesom“, a presuda je potaknula brojne političare, intelektualce i aktiviste da javno prosvjeduju protiv nje. Takvi su se prosvjedi mogli čak čuti i u britanskom parlamentu te američkom Kongresu, dok su u potonjim državama čak osnovani odbori koji su se zauzimali za puštanje Stepinca na slobodu. Tim se naporima pridružio i Glas sv. Antuna, nastojeći obavještavati hrvatske izbjeglice i argentinsku javnost te relevantne čimbenike u toj državi o Stepincu, posebno o teškim okolnostima u kojima je služio kaznu i njegovom narušenom zdravlju.

Kultura hrvatske emigracije

Hrvatska politička emigracija od 1945. do 1990. godine producirala je znatan broj novina i časopisa. S obzirom na razloge napuštanja Hrvatske, odnosno Jugoslavije, u većini takvih tiskovina dominirale su političke teme. Međutim, dio emigrantskih novina i časopisa poklanjao je pozornost i temama iz kulture. Među njima je bio i časopis Poruka slobodne Hrvatske, koji je […]

Zaključno se može kazati da je Glas sv. Antuna nastojao progonjenim, rezigniranim, razočaranim, od svih ostavljenim hrvatskim političkim izbjeglicama pobuditi nadu, poručiti im da se borba za samostalnu i demokratsku državu mora nastaviti, da ne smiju klonuti u toj borbi, predstavljajući im upravo lik, djelo i muku nadbiskupa Stepinca kao uzor. Svećenik Dragutin Kamber tako je napisao da su Hrvati u ratu doživjeli „veliku katastrofu“, koja je rezultirala isto tako velikim sumnjama „u našu izdržljivost, u račune Providnosti, u naše kvalitete, u našu budućnost“. Zatim je dodao da te sumnje mogu rezultirati zamiranjem daljnjeg rada i djelovanja. No, da ih odagna, Bog je, prema Kamberu, Hrvatima dao „mučenički lik nadbiskupa Stepinca“, koji ih treba hrabriti.

„Ima Boga i on je na strani Stepinčeva martirija“, poručivao je Kamber hrvatskim političkim izbjeglicama.