Izražaj neugasive općenarodne volje

Naš kolumnist analiza kako su politički emigranti slavili 10. travanj

10. travnja 2025. u 15:14

Potrebno za čitanje: 6 min

Wollfy Krašić

Kolumne

FOTO: Pixabay

Jedna od karakteristika u djelovanju hrvatske političke emigracije na Zapadu od 1945. do 1990. godine bilo je organiziranje različitih javnih te više ili manje masovnih manifestacija. Na njima su se odašiljale političke poruke Hrvatima u izbjeglištvu i domovini, ali i stranim državnim dužnosnicima i javnosti. No, one su služile i za jačanje osjećaja zajedništva te očuvanje hrvatskoga nacionalnog identiteta, kao i vlastite verzije sjećanja na događaje i osobe iz tada nedaleke hrvatske povijesti. Najvažnije, najrasprostranjenije i najposjećenije takve manifestacije bile su proslave 10. travnja, odnosno obilježavanje datuma kada je osnovana Nezavisna Država Hrvatska (NDH).

Wollfy Krašić: Demografsko-iseljenička problematika pitanje je broj jedan za društvo i državu

Udruga studenata Studia Croatica u svojoj novoj sekciji “Razgovori sa znanstvenicima”, ugostila je doc. dr. sc. Wollfyja Krašića, mladog profesora koji se bavi demografijom i iseljeništvom. Dijelove intervjua, koji je vodila Monika Jerković, prenosimo u nastavku… Vi ste novi profesor zaposlen na Odsjeku demografije i hrvatskoga iseljeništva na Fakultetu hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu. Možete […]

Hrvatski politički emigranti koji su na bilo koji način bili povezani s NDH, kao i državotvorno orijentirani hrvatski iseljenici koji su stigli u inozemstvo u ranijim iseljeničkim valovima, gotovo odmah po završetku Drugog svjetskog rata stali su se dijeliti u sve brojnije organizacije i skupine, bez obzira što su težili istome cilju – stvaranju samostalne i demokratske hrvatske države. Potonje se odrazilo i na organiziranje proslava 10. travnja, pa nije bio rijedak slučaj da su se u većim hrvatskim emigrantskim zajednicama održavale paralelne manifestacije spomenutoga tipa.

Međutim, nije to bila posljedica samo organizacijske podvojenosti. Naime, organizacije i društva koja su djelovala unutar Hrvatskoga oslobodilačkoga pokreta (HOP), kojega je osnovao bivši poglavnik NDH Ante Pavelić 1956. godine, u takvim proslavama naglasak su u prvom redu stavljali na ulogu Pavelića i ustaškoga pokreta u stvaranju i upravljanju NDH. Pri tome su posve nekritički veličali ulogu potonjih faktora. S druge strane, organizacije i društva koje su pravile manji ili veći kritički odmak od prakse ustaškoga režima naglasak su stavljali na tvrdnju da su brojni Hrvati u proljeće 1941. godine na različite načine iskazali svoju želju za stvaranjem samostalne hrvatske države, boreći se onda i žrtvujući tijekom naredne četiri godine za uobličenje te ideje u NDH, bez obzira na to kakav je bio njihov stav prema ustaškom režimu. Isto su nastavili i nakon rata – u izbjeglištvu te šumama i planinama u domovini.

U časopisu Danica, koji su izdavali franjevci u Chicagu, a koji su bili važan dio vodstva i članstva organizacije Ujedinjeni američki Hrvati, već 1949. godine moglo se pronaći ovakvo tumačenje: „Deseti travanj nikada se ne smije poistovjetiti s ovom ili onom strankom, s ustaškom ili seljačkom Hrvatskom, s ovim ili onim režimom. Deseti travanj je spontani izražaj neugasive općenarodne volje za svojom suverenom državom. Ideju, koju je taj datum kroz narod pronio i oživotvorio, najbolje je potvrdio hrvatski Metropolit Dr. Alojzije Stepinac na komunističkom sudu kada je rekao: ‘Hrvatski se narod plebiscitarno izjavio za svoju državu’.“

Značenje nadbiskupa Stepinca za hrvatske političke emigrante

Iako postoji opsežna znanstvena i publicistička literatura o nadbiskupu Stepincu, ona jedva da se dotiče njegovog značenja za hrvatske političke izbjeglice, koje su bile raštrkane diljem zapadne Europe i u nekim prekomorskim zemljama u godinama nakon završetka Drugog svjetskog rata, bježeći pred represijom novouspostavljenih jugoslavenskih komunističkih vlasti. Za njih je nadbiskup Stepinac bio simbol hrvatskog […]

Spomenuta je podvojenost bila djelomično uvjetovana različitim pogledima na pitanje tko ima predvoditi hrvatsku državotvornu borbu. HOP je bio na stajalištu da vodeća uloga pripada njemu, kao sljedniku ustaškog pokreta i režima NDH, s čime se nisu slagale brojne druge organizacije i skupine hrvatskih političkih emigranata. Dobar dio takvih sredinom 1970-ih godina osnovao je Hrvatsko narodno vijeće (HNV) kao krovnu organizaciju dijela hrvatske političke emigracije. HNV je, slično kao i HOP, nastupao kao predstavnik prognanih Hrvata, ali i „zarobljene Domovine“.

Ipak, u nizu situacija organizirale su se proslave 10. travnja u kojima su sudjelovale organizacije i skupine koje su bile dio HOP-a, kao i one koje su imale nešto drukčiji pogled na tada nedavnu hrvatsku prošlost, kao i aktualna pitanja vezana uz djelovanje u pravcu stvaranja samostalne hrvatske države. Primjerice, takve su proslave zabilježene tijekom 1960-ih i 1970-ih godina u SAD-u, kada je uz niz hrvatskih organizacija i društava na njima sudjelovao Hrvatski domobran, koji je bio dio HOP-a. Snažni iskazi hrvatskoga zajedništva zabilježeni su tijekom 1980-ih godina u Australiji, pa su proslave u pojedinim australskim gradovima organizirali međudruštveni odbori, koji su okupljali predstavnike svih relevantnih hrvatskih organizacija i skupina u stanovitoj lokalnoj sredini. Jednako važno je kazati i to da su važnu ulogu na tim proslavama imali mladi, često Hrvatice i Hrvati rođeni u Australiji. Shodno tome, i poruke koje su se čule na takvim proslavama bile su usmjerene ka budućnosti, ka stvaranju hrvatske nacionalne države u kojemu će učešće uzeti svi Hrvati. Među organizacijama koje su djelovale u tome smislu u Australiji svakako valja istaknuti Hrvatsku mladež „Uzdanica“.

Proslave 10. travnja dobile su legitimitet lokalnih vlasti u nizu sjevernoameričkih i australskih gradova, budući da je 10. travanj bio proglašen danom hrvatske nezavisnosti, a obilježavao se svečanim podizanjem hrvatskog stijega ispred gradskih vijećnica uz izvođenje hrvatske himne. Takva je praksa, među ostalim, od konca 1960-ih godina nadalje zabilježena u Montrealu, Torontu, Hamiltonu, Winnipegu, Los Angelesu, Clevelandu i St. Louisu, a proslave su nerijetko pohodili lokalni dužnosnici i političari. U Sydneyju je 1982. godine na proslavi sudjelovalo preko tri tisuće uzvanika, a održana je u Gradskoj vijećnici, uz sudjelovanje niza istaknutih dužnosnika i političara iz australske savezne države Novi Južni Wales.

Sve relevantne hrvatske emigrantske organizacije, društva i skupine budno su pratile zbivanja u Jugoslaviji, a taj se trend pojačao koncem 1980-ih godina, kada se počeo urušavati jugoslavenski komunistički režim. Među političkim emigrantima, pogotovo onim mlađim, prevladavalo je uvjerenje da se pruža jedinstvena prilika za stvaranje samostalne i demokratske hrvatske države, a da je taj cilj moguće ostvariti samo širokom suradnjom iseljenih i domovinskih Hrvata. Stoga je hrvatska politička emigracija, bez obzira na stanovite ograde te djelomično zadržavanje vlastitih organizacijskih formi i političkih programa, dala snažnu podršku bivšem partizanu i komunistu, a od kraja 1960-ih hrvatskom disidentu kojega je jugoslavenski komunistički režim progonio i zatvarao – Franji Tuđmanu. Štoviše, mnogi su se i pridružili novoosnovanoj Hrvatskoj demokratskoj zajednici (HDZ) i znatno pridonijeli uspjehu HDZ-a na prvim višestranačkim izborima koji su održani u dva kruga – 22. travnja i 6. svibnja 1990. godine.

Tko su bili hrvatski politički emigranti između Zapada i Istoka?

Hrvatska antijugoslavenska politička emigracija nije mogla znatnije ugroziti jugoslavenski komunistički režim, kako zbog vlastitih slabosti, tako i zbog nedostatka partnera za takav pothvat. Naime, jugoslavenska komunistička vlast brutalnim je metodama uništavala bilo kakvu opoziciju u domovini, a oba hladnoratovska bloka – Zapad na čelu sa SAD-om i Istok na čelu sa Sovjetskim Savezom – podržavala […]

Tako su se brojne hrvatske zajednice u iseljeništvu, nakon što su u travnju 1990. godine proslavile 10. travanj, odazvale pozivu neprijepornog izbornog pobjednika – Franje Tuđmana na čelu HDZ-a, da obilježe 30. svibnja, kada je došlo do konstituiranja prvog višestranačkog, demokratski izabranog Hrvatskog sabora. U tome dokumentu, kojega je među ostalim prenijela i čikaška Danica, pozivalo se hrvatski narod u domovini i iseljeništvu, kao i sve hrvatske građane, da dan 30. svibnja proslave „svečano, ponosno i dostojanstveno“, budući da je to dan „saziva hrvatskog Sabora i izbora Vrhovništva suverene Hrvatske“, a na temelju slobodnih izbora, za koje je rečeno da su takvi prvi u povijesti. Uz preporuku HDZ-ovim ograncima u zemlji i inozemstvu da organiziraju proslave, dana je i sljedeća: „Predsjedništvo HDZ ujedno preporuča da taj dan ostane u tradiciji kao svehrvatski dan proslave hrvatske državnosti“. U istome je tonu sročena i ova poruka: „Neka cijeli hrvatski narod 30. svibnja slavi kao dan duhovnog pomirenja svih koji su se i pod različitim zastavama i idejama borili za slobodu i suverenost hrvatskog naroda, sa savjetom da ćemo svi zajedno složno raditi za boljitak i sreću svoje hrvatske domovine“.

Poziv je naišao na pozitivne odjeke diljem iseljeništva, pa je Danica ubrzo izvijestila da su Hrvati u Chicagu i okolici 30. svibnja proslavili „Svehrvatski dan hrvatske državnosti i veliku pobjedu koju je hrvatski narod postigao putem pobjede HDZ-a na prvim slobodnim demokratskim poslijeratnim izborima u Hrvatskoj“. Tim povodom svetu misu u hrvatskoj crkvi Anđela Čuvara predvodio je pomoćni čikaški biskup Thad Jakubowski, a s njim je koncelebriralo desetak hrvatskih svećenika. Propovijed je održao o. Hrvoje Hadžić, podsjećajući na važne trenutke iz hrvatske povijesti, a govorio je i o važnosti kršćanskog pomirenja. Biskup Jakubowski čestitao je Hrvatima što, kao i „njegovi Poljaci preuzimlju u vlastite ruke svoju sudbinu“. Zatim je u Hrvatskom kulturnom centru održan svečani banket, a goste je pozdravio predsjednik HDZ-a za SAD Miško Primorac i tajnik Melkior Mašina.

Odlazeći na drugi kraj svijeta, Hrvatski vjesnik iz Clifton Hilla (Melbourne) javio je da je poziv prije mise pročitao svećenik u Hrvatskom katoličkom centru u Sunshineu, na kojega su prisutni oduševljeno su reagirali. U članku se ističe da je misi prisustvovalo mnogo ljudi, budući da se obilježavao dan zaštitnika centra – sv. Leopolda Bogdana Mandića, pa su joj prisustvovali Hrvati i iz ostala tri hrvatska katolička centra u državi Viktoriji. Hrvatski Međudruštveni odbor u Melbourneu također je pozitivno reagirao na poziv, među ostalim izjavivši: „Hrvati domovine i svijeta, priznat će vrhovništvo Hrvatskog sabora i legitimnu hrvatsku vladu“.

U Hrvatskom vjesniku o ovoj je temi pisao istaknuti hrvatski aktivist Branko Barbić, navevši da su Hrvati u Australiji s „oduševljenjem prihvatili poruku dr. Franje Tuđmana da svečano proslave kao svehrvatski dan pomirenja i državnosti otvaranje sabora u koji su ušli legitimno izabrani hrvatski predstavnici“. Opisao ga je kao prijelomni trenutak, dan odlučujući za hrvatsku budućnost. Odaslao je i važnu poruku da se na taj dan nitko ne bi smio osjećati gubitnikom. Naime, Republika Hrvatska konačno je ustrojena kao demokratska država, pa oni koji su izgubili i dalje mogu raditi za Hrvatsku i natjecati se za osvajanje vlasti. Dakle, konačno je dokinuta podjela na „dvije Hrvatske“ – od kojih je jedna na vlasti, a druga u gerili u šumi, po zatvorima i logorima te protjerana u inozemstvo. Ako se pita hrvatsko iseljeništvo, zaključio je Barbić, „30. svibnja će se ubuduće slaviti kao dan hrvatskog pomirenja i državnosti bez obzira koja stranka bude na vlasti“.

Proslave su održane i drugdje u svijetu. U Saveznoj Republici Njemačkoj, u gradu Ludwigsburgu, glavni govornik bio je sabornik HNV-a Petar Hinić, jedan od najistaknutijih hrvatskih emigranata mlađeg naraštaja u spomenutoj državi. Kao zanimljivost te svjedočanstvo stoljetne povezanosti s Hrvatskom, valja navesti podatak da su predstavnici gradišćanskih Hrvata sudjelovali na proslavi u Beču.

Koji su sve problemi opterećivali hrvatsku zajednicu u Austriji i Mađarskoj?

O autohtonim hrvatskim zajednicama u Austriji i Mađarskoj postoji znatna znanstvena literatura, no, njen velik dio otpada na razdoblje do raspada Austro-Ugarske Monarhije, a posebno slabo su zastupljeni radovi koji se odnose na vremenski odsječak 1945. – 1990., kada je Hrvatska bila u sastavu komunističke Jugoslavije. Proces decentralizacije potonje državne zajednice, koji je dobio na […]

Opisanim nastupom hrvatski su iseljenici, prije svega antikomunistički i antijugoslavenski hrvatski politički emigranti, pokazali političku zrelost i dokazali ono što su u ranijim desetljećima isticali – da se zalažu i bore za samostalnu i demokratsku hrvatsku državu.