Duhovnost

Sveti Franjo nikada nije postao svećenik, a ovo je jedan od razloga

31. listopada 2022. u 0:01

Potrebno za čitanje: 4 min

Dijaspora.hr

Duhovnost

FOTO: Pixabay

“Neka se cijeli svijet zatrese pred tako velikom i uzvišenom tajnom kao što je Presveta Euharistija”, znao je reći taj trubadur ljubavi, poniznosti i siromaštva sv. otac Franjo.

Kolumna za roditelje: Pustite djetetu da postavlja pitanja i traži odgovore!

Njegovi su roditelji svake godine o blagdanu Pashe išli u Jeruzalem. Kad mu bijaše 12 godina, uziđoše po običaju blagdanskom. Kad su minuli ti dani, vraćahu se oni, a dječak Isus osta u Jeruzalemu, a da nisu znali njegovi roditelji. Uvjereni da je među suputnicima, odoše dan hoda, a onda ga stanu tražiti među rodbinom […]

Veliki svetac iz Asiza, utemeljitelj Reda manje braće, poznat je u svijetu po svojoj radikalnoj opredijeljenosti za siromaštvo ili, kako je on znao reći, sestru siromaštinu, po svojoj velikoj ljubavi prema životinjama, prirodi i svemu stvorenom, no njegova najveća ljubav bio je Isus u Presvetoj Euharistiji. Franjo je ljubav prema Euharistiji živio, no isto tako, u kasnijem stadiju svoga života, ako se tako može reći, jer je doživio svega četrdesetak godina, on je o toj svojoj ljubavi prema Kristu u Euharistiji nešto i zapisao.

Sv. Franjo, čije ime nosi i današnji papa, nadahnuo je mnoge tijekom povijesti svojim pogledom na svijet, svojim prihvaćanjem siromašnih, svojim zauzimanjem za prirodu, tako ga je zbog toga papa Ivan Pavao II. proglasio zaštitnikom prirode i svega stvorenja. No, kako smo rekli, sv. Franjo je jedan od svetaca naše Crkve koji je „izgarao od ljubavi“ prema Isusu u Presvetoj Euharistiji i koji je tražio, molio i zahtijevao od sve svoje braće svećenika da s velikom ljubavlju, poštovanjem i pobožnošću slave i prikazuju svetu misu.

Sv. Franjo kaže svojoj braći svećenicima u „Drugom pismu“ ovako: “Čujte braćo moja! Ako se blažena Djevica Marija toliko časti, kako je dostojno, jer je u svojoj presvetoj utrobi nosila njega, ako je blaženi Krstitelj uzdrhtao i nije se usudio dotaknuti sveto tijelo Božje, ako se štuje grob, u kojemu je neko vrijeme ležao, koliko treba biti svet, pravedan i dostojan onaj koji rukama dotiče, srcem i ustima uzima i drugima pruža da uzimaju onoga koji više neće umrijeti, nego će vječno živjeti i biti slavljen, u koga anđeli žele gledati. Pazite na svoje dostojanstvo, braćo svećenici, i budite sveti, jer je on svet i presvet. I kao što je Gospodin Bog, poradi ovoga otajstva, vas iznad svih počastio, tako i vi, više nego svi, njega ljubite, poštuje i častite” (pismo drugo – braći na kapitulu). Koje obaveze, koje opomene, koje upute svojoj ljubljenoj braći! Franjo je znao da uvijek treba poticati braću na srahopoštovanje i pobožnost u slavljenju tako uzvišene i, nama ljudima, nedokučive tajne u kojoj se svesilni Bog daje nama iz svoje neizmjerne ljubavi.

Odgovor na ovo temeljno pitanje odredit će sve naše odnose

U Isusovu rođenju Bog kaže da je dobro biti čovjek. Jedincatost kršćanstva uvijek je bila utjelovljenje. To znači da su duhovna stvarnost i materijalna priroda (fizička, ona koju možemo vidjeti i dodirnuti) zaista jedno. Oduvijek su bili jedno, još od početka. Ono što se očituje u Isusovu tijelu jest očitovanje univerzalne istine: materija je i […]

Franjo je znao da je sam Krist Spasitelj htio da se njegova prisutnost u Presvetoj Euharistiji događa po riječima i činima svećenika koji su valjano zaređeni. On je znao, pogotovo u njegovo vrijeme u kojem je živio, da ima svećenika nedostojnih službe koju obavljaju, no isto je tako znao da bez svećenika nema ni Euharistije, nema Isusa prisutnog među nama i s nama, stoga je opominjao kako braću, tako i vjernike da poštuju i mole za svećenike po čijim se rukama događa čudo nad svim čudima, po čijim se rukama uprisutnjuje Bog Svemogući koji stvara sve, koji nadilazi sve, koji drži sve u postojanju, no koji se iz svoje neizmjerne ljubavi „spušta u komadić kruha i u kapljicu vina“ da bi nas bijedne nahranio, podigao, ojačao, okrijepio i osposobio da idemo ovim svijetom naprijed šireći dobro i ljubav.

Franjo nije samo poticao vjernike da mole za svećenike, već je poticao svećenike da zbog dara kojega su primili, moraju biti oni koji će s ljubavlju i poštovanjem slaviti svetu misu, koji će voditi brigu o tome da se sveta misa slavi dostojanstveno, da se vodi briga o oltarima, o svetom posuđu, o Presvetoj Euharistiji, kako i gdje je pospremljena i kako se čuva i kako joj se klanja i ispred nje moli. Franjo je sve to imao na umu i sve je to želio posvijestiti kako svojoj braći, tako i svima drugima zbog toga što je bio opčaran Isusovom ljubavlju da bude jedan jednak nama od svoga rođenja do svoje smrti i da nam se daruje kao životna duhovna hrana na našem putu.

Sv. Franjo nikada nije postao svećenik. Jedan od razloga tomu bio je što je smatrao sebe nedostojnim da slavi i prikazuje svetu misu. No kako znamo i kako nam je posvjedočeno, bio je đakon, svaki dan, ako su mu to dopuštale mogućnosti, prisustvovao je svetoj misi, a nekada i po dva puta na dan jer se nije mogao nadiviti Bogu koji silazi k nama da nam se daruje i da nahrani naše duše. Sv. Toma Ćelanski svjedoči nam u svojim spisima kako je Franjo rado i s ljubavlju primao svetu pričest, on je to činio s takvom pobožnošću i ljubavlju da je i druge koji su ga vidjeli, pobuđivao na uzvišenu pobožnost pri sjedinjenju s Isusom. Sv. Toma također piše da je sv. Franjo izgarao od ljubavi prema sakramentu Isusova Tijela i Krvi cijelim svojim bićem i srcem te da je bio često u zanosu nakon primanja svete Pričesti da su ga braća jednostavno „morala probuditi iz duhovnog zanosa i sjedinjenja s Presvetom Euharistijom“.

Ako postoji slučajnost, to je onda samo još jedan Božji anonimni potpis

Koliko je pamćenje važno uočimo tek onda kada nam zakaže. Pripovijedamo neku priču i nikako se sjetiti detalja. Nađemo se pred nekom osobom, izgubimo riječ, ne možemo se sjetiti. Vidimo poznato lice, ali se ne sjećamo imena. Ta je spoznaja još neugodnija kada nam netko priđe radosno, oduševljeno jer vidimo da smo prepoznati, ali mi […]

Franjo je svoje uvjerenje, svoju ljubav, svoje predanje i strahopoštovanje prema presvetoj Euharistiji, izrazio najočitije u svome Drugom Pismu svoj braći ovako:

“Cijeli čovjek neka se zaprepasti, cijeli svijet neka uzdrhti,
i nebo neka kliče,
kad je na oltaru,
u rukama svećenika, Krist, Sin Boga živoga.
O zadivljujuća uzvišenosti i čudesna blagonaklonosti!
O uzvišena poniznosti!
O ponizna uzvišenosti, da se Gospodar svemira,
Bog i Božji Sin, tako snizuje,
da se radi našega spasenja
skriva pod smjernim obličjem kruha!
Braćo, gledajte Božju poniznost
i pred njim izlijevajte svoja srca.
I vi se ponizujte,
da vas on uzvisi!
Dakle, ništa od sebe ne zadržavajte sebi,
da vas cijele prihvati onaj
koji se vama cio dariva!”

Obitelj nije ljudski proizvod

Živimo u vremenu u kojem nas suvremena sekularna misao želi osloboditi okvira prošlosti. Tako, između ostaloga, u mnogim državnim dokumentima polagano nestaju imenice otac i majka, zaručnik i zaručnica, obitelj muža, žene i djece. Njihovo mjesto zauzimaju neki neutralni pojmovi. Kažu nam da dosadašnje pojmove koje je proizvelo neko prošlo i zaostalije vrijeme, treba zamijeniti […]

Što reći na ove riječi sveca koji je gorio i izgarao u ljubavi prema Isusu prisutnoj u Presvetoj Euharistiji, već: sv. Franjo moli za sve nas da i mi mognemo imati bar dio ljubavi i poštovanja prema uzvišenoj tajni našega spasenje koja nam se otkriva i daruje svaki put kada joj s poštovanjem, vjerom i pobožnošću prilazimo i primamo je u naša srca. Sv. Franjo moli za nas i za cijeli svijet!

fra Nikola Pašalić, Franjevački vjesnik