fra Vinko Baćak
FOTO: Pixabay.com
Noć je. Srednji je vijek, 800 godina prije nas. Noć sa svojom tamom i sa svojim misterijem. A u toj noći jedan čovjek, jedan sveti čovjek imenom Franjo Asiški razmišlja o misteriju svoga života. I nije jedini. Zbir životnih događaja i naših aktivnosti jest odgovor na misterij života. Tajnu koja nam se otkriva kroz vrijeme, a čiji vremenski tijek uspješno izbjegava okove našeg razuma, traži odgovore, poticaje, principe u životu jer želi nešto drastično promijeniti, želi drukčijost. Zato se i čini pomalo šašavim, neobičnim, nenormalnim…
U posljednje dvije godine sa svih strana imali smo priliku čuti pozive na budnost. Političari, znanstvenici, mediji… Svi oni su nas poticali da budemo oprezni i da bdijemo. Govorili su nam da moramo pratiti svoj život do u najsitnije detalje. Moramo znati gdje smo bili, koliko dugo smo se zadržali, što smo dotaknuli, koliko smo […]
Sve to počinje oko 1208. godine, ta njegova drukčijost, ta njegova sveta drukčijost. Otkriva svoju drukčijost u onome što je prezirao, u početku ljubavi prema onome što je prezirao. Otkriva ju u „obdržavanju svetoga Evanđelja Gospodina našega Isusa Krista”.
I u toj drukčijosti uspijeva biti svet, sasjeći sve ono što ga je sputavalo, ali i udariti u prave strune svete životne melodije. Dva se tona tu ističu koja odzvanjaju cijelim njegovim životom, a to je ljubav prema muci Isusa Krista i njegovu Utjelovljenju.
Ljubav prema muci biva zapečaćena vječno u njegovom tijelu 1224. na La Verni kada je primio svete rane, a ljubav prema misteriju Utjelovljenja je živa i u našem vremenu. Ljubav prema misteriju, ono pred čime je tražio odgovore, dovelo je do toga da se u svetom čovjeku 1223. godine, točno prije osam stotina godina, probudi želja za „obnovom uspomene na ono Dijete koje je rođeno u Betlehemu i na njegove djetinje potrebe i neprilike“ (1 Čel 84). I tako on uz pomoć nekog čovjeka Ivana i ljudi koji su živjeli u blizini gradine Greccio uprizori „žive jaslice”.
Želio je sveti čovjek dublje uroniti u misterij Utjelovljenja, u tajnu gdje Bog postaje čovjekom. Kada su jaslice bile pripremljene i donesena slama te dovedeni vol i magarac (usp. Iz 1, 3), sveti čovjek Franjo Asiški je zajedno s braćom i ljudima klicao od radosti, odzvanja melodija života jer se slavi život, slavi se rođenje Božjeg sina, slavi se Utjelovljenje Boga.
Ovo blaženo vrijeme je vrijeme nježnosti i snage. Vrijeme nježnosti Božje koja nam pokazuje da je ljubav najveća snaga u svemiru i u čovjeku. Vrijeme snage jer oni koji s Gospodinom hode uvijek imaju snagu u sebi. Snaga je uvijek odraz Duha, a ne tijela. Božić je događaj u kojem je povijest satkana u jednom […]
Toma Čelanski svjedoči o svjetlosti te noći, o slavlju euharistije gdje su jasle oltar. Sveti čovjek, iako umoran od života i bolesti koje je nosio na svom tijelu, biva ispunjen svetom radošću. Iz njegovih usta izlazi melodija, pjesma, riječi koje veličaju rođenje siromašnog Kralja u Betlehemu, milozvučne svakom prisutnom uhu. Noć je to obasjana Božjim otajstvom, noć koja se utisnula ne samo u sjećanje svakog čovjeka, nego se utisnula i u ljudsku povijest pa s pravom tu godinu i taj događaj uzimamo kao početak uprizorenja živih jaslica. Noć je to čija svjetlost probija tamu stoljeća i kilometre globusa te je pronalazimo danas u crkvama, domovima, vrtovima, na javnim mjestima i površinama u obliku jaslica.
Noć je to koja je postala zorom naših života, noć je to iz koje se rađa zajedno s Božjim sinom i naš životni smisao. Iz koje isijavaju odgovori vezano za naše životne tajne. Noć je to koja nam svijetli, koja ne pomračuje, koja otkriva naše životne putove. Tako je noć Betlehema i gradine Greccio naš dan i naša zora, naš osvit i naša zvijezda.
Ona osvjetljuje naša životna poslanja: ljubiti u jednostavnosti, živjeti u poniznosti i biti brat svakome čovjeku, što je bila Franjina životna misija. Poruka jaslica je jednostavna, razumljiva i u životu ostvariva „Nek i tvoje srce budu jasle”. Onda će se Isus Krist moći roditi i u tvom životu, onda će i tvoj život – koliko god bio pritješnjen boli i patnjom, mnogim mučnim pitanjima i možda još težim odgovorima; shrvan, težak, nepodnošljiv, surov – biti obasjan svjetlom betlehemske noći. To je svjetlo koje je Franji obasjalo smisao života, a i nama obasjava tajnu života.
Poruka Božića nije put koji želi izbjeći životne krivine, uspone i padove, put bez cilja. Ona se otkriva u sućuti, u Božjoj sućuti koja ulazi u najtamnije noći ljudskih života i sudbina. Bog koji se rađa u špilji, skloništu, u jaslicama, gdje god…, u nepoželjnom mjestu; on to mjesto čini izvorom novog života. Znajući to, svi ljudi dobre volje mogu se radovati dok svjetla božićnih ukrasa i dekoracija postaju svjetla njihovih duša jer je Svevišnji, onaj koji „prebiva u svjetlu nedostupnu“, obasjao noć ljudske povijesti.
Noć povijesti koja poput dana i noći, izmjenjuje se u cikličnosti i ponovno donosi na svijet i dobro i zlo, noć povijesti koja uporno ponavlja svoje greške. Tako će u svjetlu ove obljetnice svaki vjernik moći zadobiti potpuni oprost od 8. prosinca 2023. do 2. veljače 2024. godine pod uobičajenim uvjetima.
U jednom tamnom kutku male kapele unutar velike crkve u kojoj posljednjih mjeseci slavim nedjeljnu svetu misu, zatekao sam lijepo uređeni prikaz betlehemske štalice. Male figurice pastira i kraljeva raspoređene su po žutoj razbacanoj slami okolo stare štalice u kojoj se već nalazi figurica vola, a vjerujem i da magarčeva figurica nije daleko. Prikaz je […]
Još jednom je to prilika da izađemo iz tama svojih života i hodimo u svjetlosti Utjelovljenja, svaki pojedinac, svaki narod, cijelo čovječanstvo! Hodimo u svjetlosti Božića i blagdanske radosti jer Bog je uvijek s nama, bila noć ili bio dan!
fra Vinko Baćak