Frank Matich
FOTO: hkv.hr
U hrvatskom iseljeništvu ponikao je velik broj sportaša u raznim kategorijama. Oveći broj njih postigao je svjetsku slavu, ali ipak nisu poznati (ili vrlo šturo) u domovini svojih predaka. Jedan od njih je i Frank Matich/Matić, nekoć poznati vozač trkaćih automobila.
Ovdje će biti riječ o Hrvatu kojega ne krase doprinosi umjetničkomu, znanstvenomu ili društvenomu napretku. Ipak, odlučio sam upoznati vas s njim jer, premda je bio svojevrsni „stranput“, njegovo ime bilo je prepoznatljivo, donekle i slavno, pa nek se (do)zna. Bilo je to u drugoj polovici prošloga stoljeća kad se na malim ekranima u Sjevernoj […]
Korijeni
Frank je rođen u predgrađu Sydneyja 25. siječnja 1935. godine. Otac mu Branko Matić, po nadimku Bagić (rođen 1908.) iz rodnoga sela Teskera, pokraj Ljubuškoga, otplovio je u Australiju u drugoj polovici 1920-ih godina, tražeći posla i kruha na tom dalekom kontinentu. Frankova majka bila je Australka engleskoga podrijetla.
Vrstan vozač i majstor
Frank je učio za mehaničara i u mladim godinama počeo se utrkivati u brdskim usponima. Ali njegova strast nije bila samo brza vožnja i utrke, nego i izgradnja vlastitih automobila koje bi na utrkama vozio.
Do sredine 1960-ih postao je poznat vozač i natjecao se s tadašnjim najboljim vozačima utrka u Australiji. Profesionalno se bavio natjecanjima od 1964. do 1974. godine.
Prvi put sudjelovao je u poznatoj australskoj utrci automobila, Tasman Series, 1965. godine i od tada njegovo ime i slava bili su među najvećima u Australiji i Novom Zelandu. Među najvažnije njegove utrke spadaju: Tasman Series (pet puta), Australian Tourist Trophy (pobjeda četiri puta), Australian Sports Car Championship, Australski Grand Prix (1970. i 1971.), Novozelandski Grand Prix (1970.), Australian Drivers’ Championship (1972.) i niz drugih naslova australskih moto-utrka.
Hrvatski doseljenici u Ameriku početkom prošloga stoljeća radili su najteže poslove i često skromno živjeli, ali su spremno „otkidali od zadnjega zalogaja” da bi im djeca mogla pohađati barem srednju školu. Ako su ikako mogli, slali su djecu (tada ponajviše sinove) da završe sveučilišne znanosti i zakorače u više društvene slojeve. Na sreću, Bog je […]
Osim pobjeda, nekoliko poznatih vrsta trkaćih automobila nosi ime „Matich”. Na primjer, poznati Matich SR3, Matich SR4, Matich F500, Matich A50, A51 i A52. Mnogi su smatrali da je Matich bio najbolji australski svestrani vozač utrka, s iznimnim darom za inženjerske i vozačke vještine.
Njegovo ime i uspjesi bili su zapaženi u svijetu, i bilo mu je ponuđeno sudjelovati na više inozemnih utrka, uključujući F1, ali Matich je ostao vjeran sebi i svojim sponzorima u Australiji i Novom Zelandu. Ostao je „veliki krokodil u maloj lokvi“. Još važnije, ostao je doma radi svoje supruge Joan i njihovih četvero djece.
Frank je bio i uspješan poslovni čovjek. Među ostalim, bio je imenovan (1970.) direktorom tvrtke Lambretta (Australasia) Pty Ltd.
Iznenadan kraj karijere
Nikad ne znamo kada i što će nas u životu zateći. Obično se vozačima trkaćih automobila dogode nesreće tijekom vožnje, a Matića umalo nije usmrtila (1974.) električna struja na brodu. Ostao je živ, ali to je okončalo njegovu natjecateljsku karijeru. Nakon tjelesnoga oporavka, slijedila je uspješna poslovna karijera, ribolov i obiteljski život.
Tijekom prošloga stoljeća u Sjevernoj Americi bilo je više hrvatskih umjetnika. S nekima od njih hrvatska je javnost dobro upoznata, a neke rijetko, ako ikada, susrećemo u javnim sredstvima priopćavanja, pa i u publikacijama o iseljeništvu. Izgleda da nisu bili zanimljivi jer su radili svoj posao, bili tihi i nenametljivi. S jednim od njih ovdje […]
Frank Matich preminuo je 11. svibnja 2015. godine. Supruga Joan umrla je od raka 2001. godine. Iza njih ostalo je četvero odrasle djece (Kris, Kim, Katrina i Lee) i njihove obitelji. Njegov sin Kris Matich postao je vodeći vozač Formule Ford u Sydneyju tijekom kasnih 1980-ih godina.
dr. Ante Čuvalo